مشاوره مدیریت بهسا

بلاگ بهسا,وبلاگ بهسا مشاوره مدیریت بهسا تجارت الکترونیک استاندارد و ایزو مشاوره مدیریت

پسا برجام تقابل برندهای ایرانی و خارجی، تولید کنندگان چه باید بکنند ؟

چند ماهی است که توافق هسته ای، گشوده شدن بازارهای ایران به روی کالاهای خارجی و شرکت های بین اللملی را نوید می­دهد.  اقتصاددانان و کارشناسان در مورد مزیت ها و چالش های این امر مقالات گوناگون را نگاشته اند اما در اینجا سعی دارم مطالبی را به لحاظ نگرش برندینگ ارایه نمایم.

قبل از هر چیز یادآوری این مطلب خالی از لطف نیست که برند ذهنیتی است که نام یک شرکت کالا و یا مکان در ذهن افراد ایجاد می کند. زمانی که یک کالا تبدیل به برند می شود ، مشتریان در شرایط برابر خرید ، اصولا محصولی را انتخاب می کنند که ذهنیت بهتری را نسبت به آن داشته باشند. این ذهنیت در طی سالها فعالیت شرکتهای تولید کننده و یا خدمات دهنده بخاطر کیفیت خدمات تبلیغات موثر و ارتباط صحیح با مشتری ایجاد شده و پیوندی میان مشتری و برند ایجاد می کند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط چند مرکز دانشگاهی هر چند بیش از 70 در صد بازار مواد غذایی و کالاهای حوزه دارو و درمان در دست شرکتهای ایرانی است اما ایرانیان علاقه خاصی به خرید محصولاتی با برند های خارجی هستند.

مثال مستدل این موضوع را می توان در صنعت پوشاک دید. بسیاری از تولیدکنندگان کوچک یا متوسط ترجیح می­دهند کالای خود را با برچسب های خارجی در بازار عرضه نمایند و این ترجیح در واقع بر اساس تجربه آنان از استقبال مشتریان از کالای خارجی به وجود آمده است.

متاسفانه در سالهایی که به دلیل تحریم ورود کالاهای خارجی از طریق گمرک و سیستم قانونی با محدودیت هایی مواجه بود صنعت گران و تولیدکنندگان داخلی نتوانستند بهره لازم را از این فرصت ببرند. هر چند مشکلات اقتصادی توان برخی از تولید کنندگان را کاهش داده بود اما این واقعیت غیر قابل انکار است که حتی شرکت هایی که در سالهای گذشته از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار بوده و سهم عمده ای از بازار را در دست داشته اند توجه چندانی به ارتقا برند در تمام ارکان سازمان نداشته و صرفا با کمک خلاء بازار و افزایش تبلیغات و البته هوش تجاری خود توانسته اند این سهم را بدست آورند. اما اکنون همین شرکتها باید این پرسش را در سازمان خود مطرح کنند که در صورت ورود کالاهای خارجی با برند های معتبر، مشتریان چه تصمیمی در زمان خرید خواهند گرفت زمانی که تفاوت قیمت کالاهای خارجی و ایرانی به حداقل برسد آیا همچنان برندهای ایرانی انتخاب مشتریان خواهند بود؟

 

به عنوان یک کارشناس برندینگ توصیه من به کارآفرینان و تولیدکنندگان داخلی این است که در مدت زمان باقیمانده موارد زیر را مورد توجه قرار داده تا ضمن کاهش خطرات ورود رقبای خارجی بتوانند از این موقعیت به عنوان یک فرصت استفاده نمایند.

 

  • به سیستم مدیریت کیفیت سازمان خود بیشتر توجه کنید.

متاسفانه در سالهای گذشته مدارک مدیریت کیفیت فقط و فقط جهت افزایش اعتبار برندها و در اکثر مواقع به صورت دکوری دریافت و  یا حتی پیاده سازی شده و روح مدیریت سیستمی مبتنی بر مشتری مداری در شرکتها جریان نداشته است.

پیاده سازی صحیح سیستم مدیریت کیفیت و نهادینه کردن تفکر سیستمی مبتنی بر نیاز مشتریان یکی از مواردی است که می­تواند در تحکیم برند و تشخیص نیاز مشتری و انتقال سریع آن به واحدهای تصمیم گیرنده در واحدهای تحقیق و توسعه و خطوط تولید و عرضه نقش بسزایی داشته باشد.

  • یک باشگاه مشتریان واقعی ایجاد  کنید.

   ایجاد باشگاه مشتریان یکی از مواردی است که امروزه بسیار به آن توجه می­شود غالب شرکت های بزرگ و کوچک اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان نموده و بدین وسیله سعی در وفادار سازی مشتریان خود می­نمایند.

ارایه آفرهای گوناگون و برقراری ارتباط با مشتریان و تهیه لیستی از مشتریان معمولا خدماتی است که توسط این باشگاه ها ارایه می­شود. اما یکی از مواردی که عموما مورد غفلت قرار می­گیرد ارتباط دوطرفه در باشگاه مشتریان است. غالب سیستم های راه اندازی شده صرفا به ارایه اطلاعات و آفرها به مشتریان می­پردازد اما آنچه که می­تواند موجب تقویت برند شما و افزایش رابطه عاطفی مشتری و نام تجاری شما شود حس اعمال نظرات مشتری در ارایه محصول است. کاری که باید به صورت سیستماتیک توسط باشگاه مشتریان انجام گیرد. این یکی از مواردی است که می تواند مشتری را بسیار خشنود و به نام تجاری شما وابسته نماید.

  • ارایه خدمات پس از فروش فوق العاده

یکی از مواردی که می­تواند یک فرد را قانع کند که محصول شما را انتخاب کند اطمینان از دریافت خدمات پس از فروش است. هرچند این موضوع در مورد کالاهای تند مصرف مانند مواد غذایی خیلی صادق نیست اما در مورد کالاهایی می توانند خدمات پس از فروش داشته باشند بسیار مهم است بلاخص با توجه به اینکه راه اندازی مراکز پشتیبانی برند های خارجی در کشور در مقایسه با زمان ورود آنها به بازار بیشتر طول می­ کشد لذا این فرصتی است که برند های ایرانی در راه اندازی و افزایش خدمات مطلوب خود در حوزه خدمات پس از فروش استفاده نمایند.

  • به برند خود هویت بدهید.

هویت برند یک اصل اساسی در برند سازیست. پس از آنکه از ارایه خدمات و محصول مناسب اطمینان حاصل کردید باید با روشهای مناسب نام و محصول خود را در ذهن مشتری تکرار نموده و به خاطر سپردن نام تجاری توسط مشتری کمک کنید. ایجاد یک هویت یکپارچه در عین سادگی که بتواند رابطه درستی با مخاطبین برقرار کند می­تواند بسیار موثر باشد.

متاسفانه بسیاری از کالاهای تولید داخلی دارای بسته بندی، لوگو و هویت بصری مناسبی نیستند همچنین تبلبغات آنها بسیار سردرگم کننده و بعضا گوناگون است. این نکته بسیار با اهمیت است که تمام ارکان سازمان، تبلیغات، بسته بندی، نحوه ارایه خدمات و غیره یک ذهنیت را که هدف برند است به مشتری منتقل نموده و دیدن هر کدام از این علائم یادآور آن برند باشد.

  • از مزایای شریک تجاری خارجی بهره مند شوید.

تولید محصولات مشترک، دریافت فناوری های نوین و جذب شرکتهای خارجی به عنوان شرکای تجاری می­تواند یک مزیت در شرایط پسابرجام باشد. این امر در صورتی که به اصالت برند های ایرانی لطمه نزند می­تواند بسیار مفید و موجب ارتقاء سطح کیفی محصولات داخلی و همچنین افزایش مزیت های صادراتی آنها گردد.

با توجه به علاقه شرکتهای خارجی به سرمایه گذاری در ایران، برند های ایرانی در صورت برنامه ریزی دقیق و جذب این سرمایه ها به عنوان شرکای تجاری و اقدام برای تولید محصولات مشترک می توانند ضمن افزایش اعتبار داخلی خود نگاهی به بازار منطقه نیز داشته باشند.  

امید است که در سالهای آتی با افزایش مهارتهای مدیران و نگاه جامع تر آنها برند های ایرانی نه تنها ترسی از ورود برند های خارجی نداشته باشند بلکه با افزایش کیفیت محصولات با ورود ایران به سازمان تجارت جهانی شانه به شانه محصولات خارجی قدم بردارند.

                                                                                                                وحید زارعی

                                                                                            مشاور مدیریت، برندینگ و تجارت الکترونیک   

 

Share this article:

">
امتياز دهيد:
می خواهید بیشتر بفروشید؟ فروشندگان زشت استخدام کنی...
اگر می خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، بعد از ب...

Related Posts