استراتژی های توسعه برند باشگاه های فوتبال

b2ap3_thumbnail_1_20150710-162447_1.jpgتیم های فوتبال برای دستیابی به موفقیت در تجارت و کسب و کار از استراتژی های توسعه برند مختلفی استفاده می کنند. موضوع تفاوت استراتژی های برندسازی در باشگاه های مختلف فوتبال می تواند مبحث مورد توجهی باشد، بالاخص اینکه امروزه با استفاده از رسانه های مختلف دیداری، شنیداری، مکتوب و دیجیتال، افراد در سراسر دنیا می توانند فعالیت های تیم های فوتبال را رصد کرده و این تفاوت ها را شاهد باشند. این تفاوت هاست که موجب می شود برخی تیم ها، مخاطبان رسانه ای بیشتری داشته و مبالغ بالاتری از قراردادهای رسانه های نصیب خود کنند. درنتیجه تیم ها سعی در انتخاب رویکردهای مناسب در قبال برند دارند تا بتوانند بدون توجه به موفقیت در زمین بازی، همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده و به طرفداران خود اضافه نمایند.

امروزه فوتبال پربیننده ترین ورزش در دنیا می باشد و یکی از صنایع بزرگ در صنعت ورزش است. برای بقا در این صنعت اهمیت دارد که راهی برای ساخت و توسعه یک برند معتبر پیدا کرد. هنوز بازارهای زیادی وجود دارد که برندهای فوتبالی می توانند در آن نفوذ کنند و هنوز مشتریان زیادی وجود دارند که برندهای فوتبال می توانند آنها را به سمت خود جذب نمایند. برندسازی باشگاه های فوتبال امروزه به سبب جذب حامیان مالی و سهامدارین بیشتر، بهتر و ثروتمندتر بسیار مهم و حیاتی است. با اینکه ارزش برند باشگاه های فوتبال، رقم قابل توجهی می باشد به طور مثال 554 میلیون پوند برای منچستر یونایتد و 569 میلیون یورو برای باشگاه بایرن مونیخ اما در مقایسه با برندهای بزرگ و پیشرو جهانی و برای نزدیک شدن به ارزش برند آنها از جمله اپل و یاهو راه درازی پیش روی تیم های فوتبال قرار دارد. برای پر کردن این فاصله در دنیای رو به توسعه ورزش باید به برندهای ورزشی توجه نمود و بر این نکته تمرکز کرد که چگونه این برندهای می تونند ارزش خود را بواسطه جذب تماشاگران و طرفداران بیشتر در دنیا ارتقا دهند.

امروزه باشگاه ها، صرف نظر از بزرگی، از برخی روش های یکسان برای دسترسی به تماشاگران و طرفداران خود استفاده می کنند. همه آنها از توییتر، فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام و سایر کانال های مجازی برای ارتباط با مخاطبان خود بهره می گیرند. استراتژی برندینگ برای باشگاه های بزرگ دنیا با تفکری بین المللی همراه است زیرا برندسازی با ابعاد جهانی به قرارداد با کمپانی های بزرگ که محصولات و خدمات آنها تمامی کشورها در قاره های مختلف را پوشش می دهد منجر خواهد شد. همچنین جهانی شدن برای باشگاه های بزرگ، درآمدزایی کلان از قراردادهای رسانه های را برای آنها سهل تر می نماید. مردم در سراسر جهان می توانند برند باشگاه را ببینند و این کار به افزایش آگاهی از برند و توسعه برند خواهد انجامید. در بین تیم های لیگ برتر انگلستان، 6 تیم از 20 تیم بر روی وب سایت خود بیش از یک زبان را پشتیبانی می کنند و این باعث ارتباط بهتر با طرفداران در سراسر دنیا خواهد شد. شاید فردی در شرق آسیا بخواهد درباره باشگاه بیشتر بداند و زبان انگلیسی را نیز نداند، آنگاه می تواند با زبان ملی خود اطلاعات جامع و کاملی از باشگاه و فعالیت های آن به دست آورد. اگر نگاه جهانی به برند خود دارید بهتر است بتوانید با زبان های مختلف با طرفداران خود ارتباط برقرار نمایید. درکنار این رویکرد جهانی، برخی برندهای ورزشی رویکرد ملی و منطقه ای دارند و سعی می کنند در حوزه خود فعالیت کنند و سهم بازار منطقه ای خود را حفظ کرده و گسترش دهند. 

 

یکی از فاکتورهایی که بر استراتژی توسعه برند اثرگذار می باشد، موفقیت های باشگاه است، چراکه به نظر میرسد تیمی که در زمین بازی موفق تر است، برند قوی تری نیز خواهد داشت.به عنوان مثال می توان به باشگاه منچستر یونایتد اشاره کرد که در دهه های اخیر جزو باشگاه های پرافتخار انگلستان و اروپا بوده است و طرفداران زیادی در دنیا داشته و از برند قدرتمند و باارزشی نیز برخوردار است. البته داشتن برنامه های بلند مدت و کسب موفقیت های بلند مدت که باعث ساخته شدن یک برند قوی می شوند، خود یک استراتژی ایجاد و توسعه برند است. امروزه برخی باشگاه ها نظیر منچستر سیتی و چلسی رویکرد و استراتژی تهاجمی برای برند خود اتخاذ کرده و سعی کرده اند با جذب بازیکنان بزرگ و خرجهای گزاف و کسب موفقیت های سریع، بر نفوذ سریع برند خود در بازار فوتبال متمرکز شوند.

برخی باشگاه ها برای ایجاد ارتباط با مخاطبان و افزایش آگاهی از برند، هرساله قبل از فصل اردوهای تدارکاتی در کشورهای مختلف برنامه ریزی کرده و به یک تور تجاری- ورزشی پای می گذارند که می تواند از شرق تا غرب دنیا را شامل شود. البته باشگاه های بزرگ دیگری نیز هستند که این استراتژی را انجام نمی دهند و به شیوه های دیگری حضور جهانی خود را توسعه می دهند.

در کنار موارد اشاره شده، برخی دیگر از استراتژی های توسعه برند وجود دارد که باشگاه های فوتبال از آن ها برای جهانی سازی برند خود بهره می گیرند.

استراتژی شهرت برند: باشگاه های فوتبال، اغلب از موفقیت هایی که برند آنها در کشور خودشان داشته و به بیان دیگر از شهرت ملی برند برای ورود به کشورهای دیگر استفاده می کنند. استراتژی جهانی سازی برای نفوذ به بازارهای جهانی، اصولا به برنامه ای بلند مدت و دقیق نیاز دارد.

استراتژی وابستگی به برند: این روش هنگامی اتخاذ می شود که باشگاه های ورزشی به دنبال ارائه تجربیاتی منحصر به فرد به طرفداران خود هستند. باشگاه ها به تدریج این تجربیات احساسی را بیشتر و بیشتر به تماشاگران ارائه می کنند و باعث افزایش تماشاگران خود می شوند. در این استراتژی، ارتباط برند با مخاطبان بسیار مهم است زیرا سبب می شود طرفداران با باشگاه احساس نزدیکی کرده و این ارتباط تجربه و احساس خوبی را به آنها القا نماید.

استراتژی برند رقابت جو: هدف اصلی این استراتژی که عمومأ برای نفوذ در بازار صورت می گیرد شناخته شدن برند و افزایش آگاهی از برند در بازار است. این استراتژی پرخرج و هزینه بر است. اگر باشگاهی رهبر بازار نباشد گاهی سعی می کند از این استراتژی برای نشان دادن قدرت خود به رقبا استفاده نماید. شیوه های خرید بازیکنان بزرگ، فعالیت های جنجالی در بازار نقل و انتقالات، برگزاری رویدادهای ورزشی منحصر به فرد، مسافرت و برگزاری تور در کشورهای مختلف و دیگر موارد اینچنینی، از تاکتیک های این نوع استراتژی می باشد.

استراتژی برند فاتح: امروزه، این استراتژی در باشگاه های فوتبال زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این استراتژی با کار کردن و انعقاد قرارداد همکاری مشترک با باشگاه های دیگر در سراسر دنیا صورت می گیرد. ایجاد مدارس فوتبال مشترک، برگزاری اردوهای مشترک، انجام رقابت های دوستانه، قراردادهای خواهر خواندگی و غیره از تاکتیک های مورد استفاده در این استراتژی هستند.

در ضمن باید اشاره کرد که برخی باشگاه ها از تلفیقی از این استراتژی ها برای توسعه و بهبود وضعیت برند خود بهره می گیرند.

Share this article:

">
امتياز دهيد:
گردشگری ورزشی
بازاریابی اصطلاحی که درست درک نشده است

Related Posts