وحید زارعی

برند سازی و بازی با ذهن مشتریان

برند و برندسازی دنیای بسیار عجیب و شگفت انگیزی است. هرچند در نگاه اول شاید پروسه ای ساده به نظر برسد اما وقتی به این دنیای پر رمز و راز ورود می‌کنید می‌بینید که مدیران و شرکتهای بزرگ جهان برای تاثیر گذاری بر ذهن مشتریان خود از چه روشها و ابزارهای پیچیده ای استفاده می‌کنند. این مقاله نگاهی دارد به مدیریت برند و تاثیرگذاری بر مشتریان.
بارها در مقالات گذشته خود بیان کردم که برندینگ و برندسازی یک پروسه همه جانبه بوده و صرفا در تبلیغات و لوگو خلاصه نمی‌شود بلکه یک جریان مبتنی بر استراتژیست که مسیر ذهنی مشتریان برای انتخاب محصول را مشخص می‌کند.

 

 


 

مصرف کننده باید ابتدا یک نام تجاری را بشناسد،  سپس آن نام تجاری را دوست داشته باشد، و در نهایت به نام تجاری خود اعتماد و احساس ارتباط عاطفی پیدا کند. بر همین اساس صاحب یک نام تجاری همین روند را باید برای ارتقا برند خود در نظر بگیرد. این مقاله با عبور از دو مرحله اول نگاهی دارد به چگونگی برقراری ارتباط عاطفی با برند بر اساس نوع محصول.

متاسفانه در ایران به علت عدم وجود نگاه استراتژیک و حرفه ای به مقوله برندینگ، زمانی که یک محصول به شهرت می رسد صاحب آن نام تجاری تمایل دارد با استفاده از شهرت به وجود آمده حداکثر سودآوری را به دست آورد البته در ذات این موضوع بد نیست و ایجاد ارزش بیشتر از یک نام تجاری درصورتی که به معماری و شهرت برند صدمه ای وارد نکند از اهداف اصلی برندسازی می باشد. اما اشکال زمانی به وجود می آید که مالک یک محصول با نام تجاری مشهور، اقدام به تولید و عرضه محصولاتی با ویژگی های متفاوت با همان نام تجاری می کند. در حالی که مدیران هوشمند با ایجاد نام های جدید، هر محصول را با خصوصیات و حس و ذهنیت متفاوت به بازار عرضه می کنند و بعضا عامدانه از آگاهی مصرف کنندگان پیرامون ارتباط بین محصولات جلوگیری می کنند. این موضوع را با ذکر یک مثال توضیح می دهم.

شاید برای شما بسیار جالب باشد که مالک بزرگترین برندهای جهان که تعداد آنها به بیش از ۵۰۰ مورد می رسد تنها ده شرکت یا فرد هستند. و به شکلی کاملا عامدانه اکثر مصرف کنندگان از ارتباط بین این برندها اطلاعی ندارند. شاید بسیاری از ما رقابت شدیدی را میان دو کمپانی بزرگ کیا و هیوندایی می بینیم در حالی که مالک هر دو شرکت یکی است. یا شاید بارها شما در فروشگاه ها میان انتخاب محصولات کرست و اورال بی شک داشته اید اما صاحب هر دو محصول شرکت Procter & Gamble  می باشد. و باز هم شاید جالب باشد که مالک شرکتهایی چون آئودی، بوگاتی، لامبوگینی و پورشه کسی نیست جز شرکت فولکس واگن غول خودرو سازی آلمان. شاید اگر ما روزی یک شرکت بزرگ را خریداری کنیم اولین کارمان تراشیدن نام یا چهره خود بر روی ورودی شرکت یا بر روی محصولات آن باشد اما می بینید که صاحبان برند های بزرگ بسیار هوشمندانه برای ایجاد هر حس عاطفی مستقل یک نام و برند جدید ایجاد نموده و از ترکیب برندها و سوء استفاده از شهرت یک محصول برای فروش محصولات مختلف خودداری میکنند. چرا که نهایتا این کار به ضرر برند اصلی خواهد بود.

بسیار پر اهمیت است که صاحب یک محصول با درک صحیح از خواسته و استراتژی نهایی یک برند، روند معرفی محصول و سپس برقراری ارتباط عاطفی با محصول را طراحی و اجرا نماید. در حالی که شرکتهای ایرانی یک نام تجاری را بر روی کلیه محصولات خود حتی با کاربری متفاوت و در رسته های گوناگون درج می کنند شرکتها بزرگ جهان مانند مارس حتی بر روی شکلاتها گوناگون نام و برند جدیدی را ایجاد می کنند و گاها ما نمی دانیم که صاحب شرکت مارس، در واقع مالک برند های معروف Snikers و M&M و نیز می باشد. روش هوشمندانه و حرفه ای این است که یک شرکت بزرگ بر اساس نوع محصول و دسته مصرف کنندگان و حسی که میخواهد به مشتری انتقال دهد نام و برند مناسبی را برای آن انتخاب کند با این روش تاید برای شوینده ها و براون برای ماشین های اصلاح و ژیلت را برای انواع تیغ انتخاب خواهید کرد در حالی که مالک همه این برند ها همان شرکت Procter & Gamble صاحب مخصولات اورال بی و کرست است.

وحید زارعی  وب سایت وحید زارعی 

فروردین ۹۶

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

10 اشتباهی که در مدیریت سیستم استاندارد ISO 9001 رخ می دهد

در این مقاله به 10 اشتباهی که سازمان ها در هنگام مدیریت سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 مرتکب خواهند شد اشاره می کنیم:

اشتباه اول: عدم مشارکت گرفتن از مدیران ارشد

اگر مدیران ارشد سازمان شما در سیستم مدیریت کیفیت مشارکت نداشته، اگر منابع و اجزا مورد نیاز برای طرح ریزی، بهبود، کنترل محصولات و خدماتتان و فرایندها را فراهم نیاورده، ایزو 9001 در طول زمان پایدار نخواهد ماند. این مسئله مهمی است که مدیران ارشد تصمیماتی اتخاذ نمایند که اهمیت کیفیت، بهبود مستمر و رضایتمندی مشتری را نشان دهد.

اشتباه دوم: عدم آموزش کارکنان کلیدی سازمان در ایزو 9001

ندانستن اینکه دقیقا ایزو 9001 چیست بزرگترین اشتباه به شمار می رود، مورد اشاره شده برای سازمان بسیار حائز اهمیت می باشد که کارکنانی که نقش کلیدی را ایفا می کنند( انهایی که نقش تصمیم گیری دارند) را آموزش دهد تا بدانند ایزو 9001 چیست و واقعا به چه مواردی نیازمند است. عدم آگاهی و درک ایزو 9001 می تواند سازمانتان را در مسیر نا امیدی و یاس قرار دهد.


 اشتباه سوم: عدم آموزش تمامی کارکنان

هر شخصی که در سازمان شما در حال فعالیت است می بایست در مورد جنبه های مهم کیفیت، فرایند ها و فعالیت های مرتبط با کارش آموزش دریافت کند. آنها باید اهمیت کیفیت و چگونگی رسیدن به آن در فعالیت های مرتبط با خود را درک کنند. لازم به ذکر است که این آموزش ها باید با فعالیت ها و مسئولیت هایشان همخوان باشد.

اشتباه چهارم: پیچیده سازی سیستم مدیریت کیفیت

اگر سیستم شما در حال فعالیت است تا فقط آن را زنده نگه دارد نشان می دهد که فرایند ها در سازمان شما پیچیده است و در واقع پر کردن فرم ها یا مستند سازی شما ارزشی نخواهد داشت. سیستم باید ساده و عملیاتی باشد و بر نتایج و بهبود تاکید نموده نه بر مستند سازی.

اشتباه پنجم: عدم استفاده درست از اقدامات اصلاحی

سازمان ها ملزم هستند زمانی را برای بررسی مشکلات سازمانشان بخصوص نیاز مشتریان مقرر نمایند. بسیاری از مشکلات سازمان ها تکراری است و با استفاده درست از فرایند اقدامات اصلاحی میتوان آن را کاهش یا از بین برد.

اشتباه ششم: عدم آگاهی از نیاز مشتریانتان

بهبود و رضایت مشتریان یکی از اهداف اصلی ایزو 9001 می باشد و اگر سازمان ها زمانی را برای شنیدن صدای مشتریانشان قرار ندهند، نمی توانند به این مهم دست یابند. بررسی های پیچیده و طولانی مدت نه لازم است و نه توصیه می شود، با پرسیدن چند سوال کلیدی که به سازمانتان اطلاعات کافی برای تعیین و برنامه ریزی تغییرات را بدهد، رسیدن به این هدف تسهیل خواهد شد.

اشتباه هفتم: تعجیل در پیاده سازی فرایند ها

برای پیاده سازی درست سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 زمان و تلاش لازم است. تلاش و تاکید بر پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در مدت زمان کوتاه ممکن است اما نتیجه معکوسی خواهد داشت. سازمان ها نیازمند زمان کافی برای طرح ریزی، اجرا، بررسی و اقدام به منظور پیاده سازی سیستمی که محصولات و خدمات و فرایندهایشان را بهبود ببخشد دارند.

اشتباه هشتم: عدم استفاده از ممیزین داخلی با تجربه و آموزش دیده

در بسیاری از مواقع ممیزین سازمان فاقد تجربه و آموزش های لازم جهت تشخیص جزئیات کوچک از مسائل بزرگ در سیستم مدیریت کیفیت می باشند. ممیزین باید بر روی مسائلی تاکید نموده که به بهبود فرایند ها و خود سیستم یاری رساند.

اشتباه نهم: تعمیم آنچه برای سازمانی مفید است برای ما نیز مفید است

هر سازمانی با سایر سازمان ها متفاوت است و اگر فعالیتی برای سازمانی مفید واقع شد لزوما برای سازمان شما مناسب نخواهد بود، سازمان ها باید بر روی حیطه خاص خودشان به منظور ساخت و بهبود سیستم مدیریت کیفیت خود تمرکز نمایند.

اشتباه دهم: واگزاری مسئولیت سیستم مدیریت کیفیت تنها به یک فرد از سازمان:

ایزو 9001 نیازمند مشارکت و فعال بودن در کل سازمان است. اگر کلیه کارکنان نسبت به انجام رسیدن آن مسئول نباشند، سیستم جاری نخواهد بود. کارکنان باید در فرایند های مربوط به خود، کیفیت را لحاظ کنند و این کار از عهده کسی که خارج از آن فرایند است بر نمی آید. البته هدایت و آموزش لازم است اما اگر کیفیت در فعالیت های روزانه پایه ای لحاظ نشود، سیستم مدیریت کیفیت سازمان شما ناکارآمد و بی ارزش خواهد بود.

محبوبه نحوی

خرداد 95

 

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

چگونه برای یک ممیزی ISO موفق آماده شوم؟

مهم نیست چه تعداد ممیزی را از سر گذرانده باشید، دانستن اینکه فردی برای ارزیابی فعالیت های شما می آید، همیشه تنش و اضطراب ایجاد می کند. در این مقاله توصیه هایی برای رهایی از این ترس و آماده شدن برای یک ممیزی ایزو موفق - فارغ از اینکه کدام سیستم استاندارد کیفیت را برای سازمان خود پیاده سازی کرده اید- اشاره می کنم.

1- آماده سازی کارکنان

  • خط مشی کیفیت سازمانتان را مرور کنید و مطمئن شوید که همه آن را درک کرده اند. نیاز نیست که کارکنانتان آن را از بر کنند، اما آن ها باید درک روشنی از آنچه سازمان از لحاظ کیفیت متعهد است داشته باشند.

اهداف کیفیت را برای کارکنانتان مرور کنید. کارکنان باید بدانند که اهداف کیفی سازمان شما چیست و چگونه می توانند به شما در رسیدن به آن کمک کنند. آنها باید بدانند و بتوانند چگونگی تاثیر فعالیت های روزانه بر این اهداف را تشریح کنند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

اگر می خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، بعد از بازنشستگی کار کنید

می خواهید زود بازنشسته شوید؟ تحقیقات جدید نشان می دهد که این تصمیم می تواند خطرناک باشد.

مطالعه ای که در دانشگاه "اورگان" انجام گرفته، نشان می دهد که کار کردن بعد از 65 سالگی می تواند منجر به طول عمر بیشتر شده  و بازنشستگی زود هنگام می تواند عاملی برای مرگ زودرس باشد.

با در نظر گرفتن ویژگی های جامعه شناختی، سبک زندگی و وضعیت سلامت، محققان بیان داشتند، آنهایی که حتی یک سال بعد از 65 سالگی به کار ادامه دادند، 11 درصد، ریسک کمتری در مرگ و میر ، در مقایسه با افرادی که در 65 سالگی بازنشسته شدند، داشتند.

"چنکای وو" مسئول ارشد این تحقیق بیان داشت که این مطلب ممکن است برای همه صادق نباشد، اما ما فکر می کنیم که کار کردن، مزایای اقتصادی و اجتماعی زیادی برای شخص به ارمغان آورده و می تواند بر طول عمر آنها اثر گذار باشد.

در این تحقیق داده های 12000 آزمودنی، از مطالعات مربوط به سلامت و طول عمری که در دانشگاه میشیگان در طی سالهای 1992 تا 2010 انجام گرفته بود جمع آوری شد.  وو، تقریبا 3000 بازنشسته را که تا سال 2010 بازنشسته شده بودند مورد بررسی قرار داد.

در این تحقیق، آزمودنی ها به دو گروه تقسیم شدند: بازنشستگان سالم و غیرسالم. 12 درصد از آزمودنی های سالم و 25.6 درصد از آزمودنی های غیر سالم در طی این تحقیق، از دنیا رفتند. اما آنهایی که در هر دو گروه، بیشتر کار کرده بودند، ریسک مرگ و میر در آنها کاهش پیدا کرد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

پسا برجام تقابل برندهای ایرانی و خارجی، تولید کنندگان چه باید بکنند ؟

چند ماهی است که توافق هسته ای، گشوده شدن بازارهای ایران به روی کالاهای خارجی و شرکت های بین اللملی را نوید می­دهد.  اقتصاددانان و کارشناسان در مورد مزیت ها و چالش های این امر مقالات گوناگون را نگاشته اند اما در اینجا سعی دارم مطالبی را به لحاظ نگرش برندینگ ارایه نمایم.

قبل از هر چیز یادآوری این مطلب خالی از لطف نیست که برند ذهنیتی است که نام یک شرکت کالا و یا مکان در ذهن افراد ایجاد می کند. زمانی که یک کالا تبدیل به برند می شود ، مشتریان در شرایط برابر خرید ، اصولا محصولی را انتخاب می کنند که ذهنیت بهتری را نسبت به آن داشته باشند. این ذهنیت در طی سالها فعالیت شرکتهای تولید کننده و یا خدمات دهنده بخاطر کیفیت خدمات تبلیغات موثر و ارتباط صحیح با مشتری ایجاد شده و پیوندی میان مشتری و برند ایجاد می کند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط چند مرکز دانشگاهی هر چند بیش از 70 در صد بازار مواد غذایی و کالاهای حوزه دارو و درمان در دست شرکتهای ایرانی است اما ایرانیان علاقه خاصی به خرید محصولاتی با برند های خارجی هستند.

مثال مستدل این موضوع را می توان در صنعت پوشاک دید. بسیاری از تولیدکنندگان کوچک یا متوسط ترجیح می­دهند کالای خود را با برچسب های خارجی در بازار عرضه نمایند و این ترجیح در واقع بر اساس تجربه آنان از استقبال مشتریان از کالای خارجی به وجود آمده است.

متاسفانه در سالهایی که به دلیل تحریم ورود کالاهای خارجی از طریق گمرک و سیستم قانونی با محدودیت هایی مواجه بود صنعت گران و تولیدکنندگان داخلی نتوانستند بهره لازم را از این فرصت ببرند. هر چند مشکلات اقتصادی توان برخی از تولید کنندگان را کاهش داده بود اما این واقعیت غیر قابل انکار است که حتی شرکت هایی که در سالهای گذشته از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار بوده و سهم عمده ای از بازار را در دست داشته اند توجه چندانی به ارتقا برند در تمام ارکان سازمان نداشته و صرفا با کمک خلاء بازار و افزایش تبلیغات و البته هوش تجاری خود توانسته اند این سهم را بدست آورند. اما اکنون همین شرکتها باید این پرسش را در سازمان خود مطرح کنند که در صورت ورود کالاهای خارجی با برند های معتبر، مشتریان چه تصمیمی در زمان خرید خواهند گرفت زمانی که تفاوت قیمت کالاهای خارجی و ایرانی به حداقل برسد آیا همچنان برندهای ایرانی انتخاب مشتریان خواهند بود؟

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

می خواهید بیشتر بفروشید؟ فروشندگان زشت استخدام کنید

ما عمومأ حرفهای یک بازیگر زیبا را که از لحظات سخت خود در ارتباطات اجتماعی و مشکلاتی که به سبب ظاهر جذابش دارد ،سخن می گوید، به سخره می گیریم. اما تحقیقات جدید نشان داده است که این شرایط، در صنعت خرده فروشی نیز چندان متفاوت نیست.

گزارشی که در نشریه "تحقیقات مصرف کننده" به چاپ رسیده، بیان می کند که به کارگیری و استخدام کارکنان بسیار جذاب می تواند از نظر اقتصادی ضرررسان باشد چرا که می تواند خریداران را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده و منقلب کند.

حتی هنگامی که فروشنده جذاب و خریدار، دارای جنسیت مشابه باشند، مشتریان ممکن است با مقایسه فروشندگان با خودشان دچار حس بی کفایتی و خوب نبودن بکنند. و تمایلی به تعامل با این افراد جذاب نداشته باشند. این امر باعث می شود که به هیچ عنوان درباره توضیحات فروشنده توجهی نکنند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

چگونه می توانم سازمانم را برای فرایند پیاده سازی ISO آماده کنم؟

آماده شدن برای فرایند پیاده سازی و اجرای هر نوعی از استاندارد ایزو می تواند برای بسیاری عظیم و ترسناک به نظر برسد. اینکه هر کسب و کار و یا سازمانی چگونه می تواند برای پیاده سازی استاندارد ایزو آماده شود به فاکتور هایی مانند اندازه و پیچیدگی فرایند هایش، دانش فعلی و فرهنگ سازمانی مرتبط با استاندارد ( کیفیت، محیط زیست، ایمنی و غیره)، میزان بلوغ هر نوع سیستم موجود مرتبط به استانداردی که تصمیم به پیاده سازی دارید و بسیاری چیز های دیگر وابسته است. با توجه به تفاوت های که در کسب و کار ها و سازمان های گوناگون است، چند راهنمایی کوچک وجود دارد که روند پیاده سازی فرایند سیستم مدیریت کیفیت استاندارد ایزو را برای سازمانتان تسهیل می کند که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

تفاوت های اصلی ایزو 45001:2016 و ایزو18001(OHSAS)

از اولین سال انتشار ایزو 18001 (OHSAS) که به عنوان استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (occupational health and safety management system (OH & SMS) به رسمیت شناخته شده بود، امروز 16 سال بعد، استاندارد ایزو جدیدی برای جایگزینی با استاندارد ایزو  18001 (OHSAS)  توسعه یافته است، این استاندارد ایزو 45001 نام دارد.

استاندارد ایزو 45001 یک استاندارد OH & SMS است که توسط کمیته پروژه ایزو تدوین شده و قرار است تا پایان سال 2016 منتشر شود. کمیته پیش نویس استاندارد ایزو 45001 در حال حاضر دردسترس است و  از زمان انتشارآن، تفاوت هایی ما بین استاندارد ایزو 18001 (OHSAS) و ایزو 45001 مشاهده می شود. برخی از تفاوت های اصلی بین این دو استاندارد به شرح ذیل می باشد:

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

7 اصل برای شروع یک کسب و کار

می خواهید کسب و کارتان موفق باشد؟ این هفت اصل می تواند به یک کسب و کار تازه راه اندازی شده کمک نماید تا در راه موفقیت قدم بردارد. اصولی که با تحلیل بیش از 1500 کمپانی به دست آمده است. شرکت هایی که این اصول را دنبال کرده اند، 35 درصد رشد بیشتری در فروش را تجربه نموده اند. شرکت هایی که توانسته اند برای ذینفعان کلیدی خود نظیر کارکنان، مشتریان و جامعه ارزش بیشتری ایجاد نمایند، و در این مسیر، خود نیز ارزشمندتر شوند.

تجربه، تحلیل و تحقیق تأیید کرده است که این هفت اصل کلیدی می تواند به کسب و کارهای تازه برای کسب موفقیت کمک نمایند:

 

1. روابط انسانی ارزشمند

کارآفرینان نمی توانند تمام کارها را به تنهایی انجام دهند، و این بدین معنی است که آنها نیازمند به استخدام افراد مستعد هستند. با افراد استخدام شده باید با احترام برخورد کرد و باید اطمینان پیدا کرد که آنها نسبت به ارزشها و اهداف سازمان کاملا آگاه و پایبند هستند.

2.کار گروهی

وقتی کارآفرین، افرادی را استخدام می کند، باید آنها را در مسیر انجام کار گروهی قرار دهد. و از آنها بخواهد که به دنبال توسعه مهارت های ارتباطی و توسعه راه حل هایی برای انجام گروهی کارها باشند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

معرفی استاندارد بین المللی ایزو 13485 تجهیزات پزشکی

b2ap3_thumbnail_iso-13485-micro.jpg 13485 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت مستقلی است که از سیستم مدیریت کیفیت بین المللی سری ایزو 9000 که برای همگان شناخته شده است گرفته شده است. ایزو 13485 برای محیط تولیدی دستگاه های پزشکی با ایزو 9001 که مبتنی بر فرایند است سازگار می باشد.

ISO 13485 شامل الزاماتی است که تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در سیستم مدیریتی شان ادغام می کنند. برخلاف ایزو 9001 در این استاندارد بین المللی تاکید بر بهبود مستمر و رضایت مندی مشتری حذف شده است و به جای آن بر مواردی مثل انطباق با الزاماتی همچون نیاز های مشتری، مدیریت ریسک و حفظ و نگهداری فرایند های موثر مثل فرایند های خاصی چون طراحی ایمن، تولید و توزیع تجهیزات پزشکی تاکید دارد. ایزو 13485 بخصوص برای ایجاد سیستم مدیریتی منطبق با الزامات مشتریان و بخصوص قوانین جهانی مفید می باشد. البته لازم به ذکر است که علا رغم تفاوت در اهداف گفته شده مابین ایزو 9001 و ایزو 13485، ماهیت این دو استاندارد بر اساس چرخه دمینگ و مبتی بر فرایند می باشد.

ایزو 13485 برای حمایت و پشتیبانی از تولید کنندگان حوزه تجهیزات پزشکی در بناگذاری سیستم مدیریت کیفیت برای حفظ و نگه داری اثربخش فرایندشان نوشته شده است. این استاندارد بین المللی طراحی سازگار، توسعه، تولید، نصب و راه اندازی و تحویل تجهیزات و دستگاه های پزشکی امن را تضمین می کند.

در حالیکه گواهی نامه ایزو 13485، الزامات FDA و یا سایر قانون گذاران خارجی را شامل نمی شود، اما صدور این گواهینامه سیستم مدیریت، سازمان را با الزامات (QSR) مقررات سیستم کیفیت FDA مورد نیاز و همچنین سایر الزامات قانونی در جهان هم راستا می سازد. بنابراین صدور گواهینامه 13485 برای ایجاد سیستم مدیریتی که بتواند به عنوان یک چارچوب برای حفظ انطباق با مقررات گوناگون و الزامات مشتری مفید است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

نقش ایزو 26000 در برنامه توسعه پایدار پسا 2015

b2ap3_thumbnail_photo276210730241472561.jpgدر ژانویه 2016 دستور کار برنامه توسعه پایدار 2030 پس از سال ها گفتگو به تصویب رسیده و شروع به کار کرد. اکنون نگاه جهانیان به راه حل هایی برای هدایت کردن توسعه و همکاری بین المللی برای 17 اهداف در 15 سال آتی است. این 17 هدف جایگزین 8 هدف اصلی توسعه هزاره که در سال 2001 به تصویب رسیده بود گشته است. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا ایزو 26000 که استاندارد مرتبط با مسئولیت اجتماعی است می تواند در راستای توسعه پایدار یاری رسانده و اینکه ایزو 26000 می تواند تغییری ایجاد کند؟
در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل متحد در تاریخ 25 سپتامبر 2015، رهبران جهان دستور کار توسعه پایدار سال 2030، که شامل مجموعه ای از 17 هدف توسعه پایدار ( (Sustainable Development Goals (SDGs) ) که ریشه‌کنی گرسنگی و فقر مطلق، کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها، رسیدن به برابری بین زن و مرد، بهبود مدیریت آب و انرژی و اقدام فوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در سال 2030 است، به تصویب رسید.
اهداف توسعه پایدار جدید، مجموعه فراگیر از اهداف و شاخص ها است که کشورهای عضو سازمان ملل انتظار می رود از آن به عنوان چهار چوبی برای برنامه ها و سیاست های خود در 15 سال آینده استفاده کنند. آن ها اهداف توسعه هزاره ((Millennium Development Goals (MDGs)) را که در سال 2000 به تصویب رسید و در پایان سال 2015 اعتبار آن پایان یافت، دنبال و گسترش داده اند.
بنابراین آیا ایزو 26000 واقعا با مسئولیت اجتماعی متناسب است؟
بر طبق گفته های پروفسور آدریانا روزنفلد و ادریانا نورمامارتینز از دانشگاه های ملی لوخان و آرژانتین نشان می دهد ایزو 26000 نشان میدهد که توسعه پایدار و برنامه توسعه پسا 2015 در یک راستا و جامع است. هسته و مسائل اصلی مطرح شده در این استاندارد ایزو عبارتند از حقوق بشر، شیوه های کار، محیط زیست، شیوه های کار منصفانه، مسائل مصرف کننده و مشارکت اجتماعی که چیز هایی مثل عدم تبعیض یا ایجاد فرصت های برابر را در بر می گیرد. ISO 26000 مسیری موثر،عملگرا و قابل مشاهده برای اینجاد انگیزش جهت تغییر و دست یابی به اهداف توسعه پایدار را فراهم می کند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
فاطمه حسنی

اثرات اقتصادی خشکسالی بر شالیکاران شهرستان رشت

b2ap3_thumbnail_farhangnews_176047-508334-1453961520.jpgچکیده
هدف اين تحقيق توصيفي- پيمايشي، بررسی اثرات اقتصادی خشکسالی بر شالیکاران شهرستان رشت می­باشد. جامعه آماری آن شامل کلیه شالیکاران شهرستان رشت (84772N=) بود که حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه کرجی- مورگان تعیین شد (400n=) که این تعداد با روش نمونه­گیری تصادفی متناسب با حجم جامعه، انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ای طراحی شده است که برای اندازه­گیری اثرات اقتصادی چهار مؤلفه (هزینه­های تولید، کاهش تولید، توان اقتصادی، خروج از بخش کشاورزی) در نظر گرفته شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر اصلاحی متخصصین و کارشناسان تأیید شد. پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ 0/79 محاسبه شد، که نشان­دهنده پایایی پرسشنامه است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای Spssv19 صورت گرفت. از مهم­ترین اثرات اقتصادی کاهش تولید و کاهش توان اقتصادی بود همچنین با افزایش تحصیلات، اثرات حاصل از خشکسالی (اقتصادی) کاهش می­یابد و هرچه سن کشاورزان بیشتر باشد، نسبت به خشکسالی مقاوم­تر می­باشند و اثرات اقتصادی خشکسالی کاهش می­یابد.

مقدمه

هر پیشامد طبیعی غیرمترقبه و در مواردی ناگهانی که موجبات تضعیف و نابودی توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی مانند خسارات جانی و مالی، تخریب تأسیسات زیرب نایی، منابع اقتصادی و زمینه‌های زوال اشتغال جامعه را فراهم آورد، به عنوان بلای طبیعی قلمداد می‌شود (کشاورز و کرمی، 1387). خشکسالی یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی است که همواره زندگی انسان‌ها را مورد تهدید قرار داده است. بروز خشکسالی‌های مکرر در ایران در طول سال‌های اخیر، فشارهای سنگینی را بر کشور وارد کرده است. جوامع روستایی و عشایری به واسطه نحوه معاش متکی بر کشاورزی و دامداری بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار دارند (افخم ابراهیمی و حسینی، 1386). این پدیده به دلایلی همچون گستردگی وسیع‌تر، دربرگیری جمعیت بیشتر، ناملموس و بلندمدت بودن تأثیرات آن، تداوم و میزان خسارت حاصل از آن، همواره توجه انسان را بیش از سایر پدیده‌های طبیعی به خود معطوف ساخته است (رحیمی و خالدی، 1379). به هر حال، خشکسالی گونه‌ای نرمال و برگشت پذیر از اقلیم محسوب می‌شود، که البته برخی به اشتباه آن را رخدادی تصادفی و نادر در نظر می‌گیرند. این پدیده ممکن است در تمامی نواحی حتی در محیط‌های مرطوب و نیمه مرطوب نیز به وقوع بپیوندد، هر چند،

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

اصول مدیریت جانشین پروری

تحقیقات نشان می دهند که افراد مستعد، سازمانی را به دو منظور انتخاب می کنند، آینده شغلی و موفقیت های ادامه دار سازمان. در حقیقت، کیفیت برنامه ریزی جانشین پروری و موفیت های ادامه دار سازمان به شدت به هم وابسته هستند. یکی از عوامل موفقیت سازمان هایی که برنامه جانشین پروری موثری را توسعه داده و اجرا می کنند این است که این قبیل سازمان ها، چند اصل کلیدی برنامه ریزی جانشین پروری را شناخته و رعایت می کنند. این اصول در ادامه معرفی می شوند.

1- بدانید در حال برنامه ریزی چه چیزی هستید

طرح جانشین پروری یک استراتژی ضروری برای استفاده بهینه از استعدادهای سازمانیست. جانشین پروری، فرآیند شناخت و تعیین استعدادها و افراد توانمند برای پست ها یا گروهی از پست ها کلیدی می باشد و توسعه شغلی و فعالیت های پس از آن، بر اساس این طرح انجام می گیرد. به یاد داشته باشید که طرح های جانشین پروری، تمام پست ها و شغل های سازمان را در برگرفته و تنها برای شغل های مدیریتی استفاده نمی شوند. زمانی که یک طرح جانشین پروری را برای سازمان طراحی می کنید، بدانید این طرح ها جزیی از فعالیت های توسعه سازمان و افراد شایسته درون سازمان می باشد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
فاطمه حسنی

اثرات اجتماعی خشکسالی بر شالیکاران شهرستان رشت

b2ap3_thumbnail_IMG11384259.jpgچکیده

هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، بررسی اثرات اجتماعی خشکسالی بر شالیکاران شهرستان رشت می‌باشد. جامعه آماری آن شامل کلیه شالیکاران شهرستان رشت (84772N=) بود که حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه کرجی- مورگان تعیین شد (400n=) که این تعداد با روش نمونه‌گیری تصادفی متناسب با حجم جامعه، انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌ای طراحی شده است که برای اندازه‌گیری اثرات جتماعی پنج مؤلفه (آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و تغذیه، اثرات روحی و روانی خشکسالی، اختلافات اجتماعی و فقر در جامعه) در نظر گرفته شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر اصلاحی متخصصین و کارشناسان تأیید شد. پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ 79/0 محاسبه شد، که نشان‌دهنده پایایی پرسشنامه است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای Spssv19 صورت گرفت. نتایج نشان داد که اثرات روحی روانی و اختلافات اجتماعی از مهم‌ترین پیامدهای اجتماعی هستند. همچنین با افزایش تحصیلات، اثرات حاصل از خشکسالی (اجتماعی) کاهش می‌یابد و هرچه سن کشاورزان بیشتر باشد، نسبت به خشکسالی مقاوم‌تر می‌باشند و اثرات اجتماعی خشکسالی کاهش می‌یابد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

بازاریابی درونی

b2ap3_thumbnail_122.pngدر گذشته و حتی در دنیای امروز، بسیاری از شرکت ها جهت تبدیل شدن به رهبر بازار و برای دستیابی به قله های فروش و سود و سهم بازار، از ابزارهایی نظیر تبلیغات رسانه ای، تبلیغات بیلبوردی، بازاریابی ایمیلی و تلفنی، برگزاری سیمنارها و روش های ترویج سنتی استفاده می کنند. این روش ها به عنوان بازاریابی خارجی شناخته می شود. روشی که بازاریابان، پیام خود را به بیرون انتقال می دهند و امیدوارند که مردم مانند سوزنی در انبار کاه، آن ها را بیابند و بشنوند و ببینند.

امروزه تکنیک های بازاریابی بیرونی، هر روز، اثرگذاری و کارایی کمتری دارد. زیرا اولأ، افراد در معرض پیام های اینچنینی بیشماری قرار می گیرند و به این خاطر هر لحظه به دنبال یافتن راه های جدیدی برای متوقف کردن این طوفان تبلیغاتی هستند، و ثانیأ هزینه های یادگیری درباره صنایع، برندها، محصولات و خدمات مختلف و خرید آنها، به واسطه حضور اینترنت( موتورهای جستجو، بلاگ ها، و رسانه های اجتماعی) بسیار کمتر از حضور در همایش ها و سمینارها و روش های آشنایی با محصولات و خدمات به شیوه سنتی می باشد.

جالب است بدانید که:

  • 44 درصد ایمیل های ارسالی تبلیغاتی به هیچ عنوان دیده نمی شود زیرا افراد آن را تلف کردن وقت می دانند.
  • 86 درصد افراد، تبلیغات تلویزیونی را نگاه نمی کنند.
  • 84 درصد افراد بین 25 تا 34 سال، تبلیغات بی ربط و مزاحم در اینترنت را حذف می کنند.
امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

راز برند سازی شخصی در سال 2016

b2ap3_thumbnail_developing-personal-branding.pngبرند سازی شخصی یا personal branding  یکی از داغ ترین موضوعات در اینترنت به حساب می آید. هرچند برندهای شخصی حتی از زمان باستان به جا مانده اند اما شیوه ها و ابزارهای نوین برندسازی کمک میکند تا زمان تبدیل یک شخص به یک برند در حوزه کاری به کوتاه ترین زمان برسد.

چطور میتوان با ابزار های نوین مردم عادی را تحت تاثیر قرارداد؟ چطور میتوان با استفاده از ابزارهایی که امروزه در اختیار افراد و مدیران قرار گرفته در سریع ترین زمان برند شخصی را ساخت. در این مقاله به شیوه برندسازی شخصی بر اساس ابزار های موجود در سال 2016 میپردازیم.

برند سازی شخصی چیست ؟

برند سازی شخصی یعنی ساختن ذهنیتی در ذهن مردم که با ذکر نام شما تداعی شود. اینکه در دنیا چطور مطرح می شوید و چگونه تصویری از خود می سازید همان برند شخصی شماست. این در واقع مجموعه ای از علایق، سوابق و شخصیت شماست که با ذکر نام شما در ذهن مردم جای میگیرد.

جمله معروف ژف بسوز خالق آمازون شاید بهترین تعریف از برند شخصی باشد. "برند شما چیزی است که مردم در زمانی که حضور ندارید از آن صحبت میکنند "

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

فرآیند فروش، باید جزیی از استراتژی بازاریابی باشد

 

b2ap3_thumbnail_coaching_sales_process.jpgبازاریابی تنها بخشی در سازمان نیست که وظایف بازاریابی را برعهده دارد. فرآیند فروش، به طور معناداری در طی زمان به سبب تغییر در رفتار خریداران و رفتار بازار ، دگرگون شده و نیاز دارد که ارتباط و تعامل بسیار نزدیک و دقیقی با اعمال بازاریابی داشته باشد. تطبیق فرآیند و فعالیت های مربوط به فروش با استراتژی بازاریابی، کلیدی است که شما را از به نتیجه رسیدن فعالیت های بازاریابی سازمان مطمئن می سازد.

زمانه عوض شده است

درگذشته، فروش، فروشنده محور بود. فروشندگان به معرفی و تبلیغ محصولات خود به تمام افراد در دسترس می پرداختند و خودشان به شناخت نیازهای مشتریان و رفع آن اقدام می کردند. آنها، محصول را به خاطر خودشان(فروشنده) می فروختند نه برای خریدار. امروزه، خریداران آگاه شده اند، و چنین تاکتیک ها و فعالیت هایی اثر چندانی بر رفتار خرید آنها ندارد. در حقیقت، کمتر از نیمی از تصمیم خرید خریداران، قبل از تعامل با فروشندگان اتخاذ می شود.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

مهارت های ضروری برای مدیریت منابع انسانی

b2ap3_thumbnail_86802151.jpgهنگام مصاحبه جهت جذب یک نیروی جدید، مدیران منابع انسانی، افراد را با لیستی از مهارت ها و ویژگی های شخصیتی مشخصی که مورد نیاز شغل است، می سنجند. حالا اجازه دهید از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم و ببینیم که برای استخدام یک متخصص منابع انسانی، چه مهارت های کلیدی نیاز است.

این مهارت ها بواسطه سالها کار و مطالعه و استفاده از تجارب مدیران بزرگ در زمینه مدیریت منابع انسانی به دست آمده است. ممکن با این موارد موافق یا مخالف باشد، ولی به هر روی، این مطالب می تواند گستره جدیدی از دانش را در مقابل شما ترسیم کند.

مهارت اول: سازماندهی

مدیریت منابع انسانی باید دیدگاه منضبط و سازماندهی شده داشته باشد. فایل های سازمان بندی شده، مهارت مدیریت زمان قوی و کارایی شخصی، موارد مهمی برای اثرگذار بودن مدیریت منابع انسانی است. مدیران منابع انسانی با زندگی و شغل افراد سروکار دارند، و زمانی که مدیری به کمک در زمینه مواردی نظیر پاداش یا نتبیه یا حل مسئله احتیاج دارد، مدیر منابع انسانی باید موارد خواسته شده را آماده داشته و  به سرعت و دقت به مدیر ارائه نماید.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

روانشناسی رنگ در بازاریابی

b2ap3_thumbnail_13.pngچه رنگهایی را برای فعالیت های بازاریابی خود انتخاب می کنید؟ دلایل انتخاب این رنگ ها چیست؟ این انتخاب به دلیل این است که شما این رنگ ها را دوست دارید یا می خواهید پیام خاصی را بواسطه آنها منتقل کنید؟ نمای ظاهری شما می تواند پیام های مهمی را به افرادی که شما را می بینند منتقل کند. آیا مطمئن هستید که این پیام ها را می شناسید؟

وقتی در حال طراحی ابزار بازاریابی خود هستید، باید شناخت و درک مناسبی از روانشناسی رنگ ها داشته باشید. در کارت ویزیت، بروشور، وب سایت، پوستر و دیگر موارد، باید انتخاب رنگ درستی داشته باشید. رنگ ها، تنها شکل ظاهری محصولات و ابزارهای بازاریابی را تشکیل نمی دهند، رنگ ها بر رفتار ما اثر گذارند. شما باید از اثراتی که رنگهای استفاده شده بر روی مشتریان هدف می گذارند آگاه باشید.

به طور مثال آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا فست فودها از رنگ های قرمز روشن یا نارنجی استفاده می کنند؟ این کار تصادفی نیست. مطالعات نشان داده اند که رنگ های قرمز و نارنجی ، افراد را تشویق می کنند که سریعتر غذا خورده و محیط را زودتر ترک کنند. و این دقیقأ چیزی است که فست فودها می خواهند.

همچنین، تصادفی نیست که شما در وب سایت های مربوط به اسباب بازی، کتاب یا وب سایت های کودکان رنگ های اصلی و روشن را می بینید. کودکان این رنگ ها را ترجیح داده و پاسخ مثبتی نسبت به رنگهای خاموش یا تیره نمی دهند.

محققان بازاریابی مطالعات زیادی در زمینه رنگ ها و اثرات آنها بر افراد انجام داده اند. البته باید به یاد داشت که اثرات رنگ ها در فرهنگ های مختلف می تواند متفاوت باشد، بنابراین، نگرش ها و ترجیحات مشتریان هدف شما باید در هنگام طراحی موارد بازاریابی و رنگ های به کار رفته در آنها، در نظر گرفته شود.

برای مثال، سفید در فرهنگ چینی، رنگ مرگ است اما در فرهنگ برزیل، بنفش نماد مرگ می باشد. زرد، برای چینی ها مقدس است اما برای یونانی ها نماد غم و اندوه و برای فرانسوی ها دلالت بر حسادت دارد. در آمریکای شمالی، سبز در ارتباط با حسادت است. مردم در کشورهای گرمسیر به رنگ های گرم به شکل مطلوبتری پاسخ می دهند ولی مردم در مناطق کوهستانی رنگ های سرد را ترجیح می دهند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

برترین شرکت های مشاوره مدیریت در سال 2015

b2ap3_thumbnail_11.png

دنیا در حال دگرگونی است و بیشتر مشاورین، هنوز می خواهند برای شرکت "مک کنزی" کار کنند. شرکت زبده و منحصر به فردی که به "هاروارد شرکت های مشاوره" نیز مشهور است بار دیگر رقیب بزرگ خود شرکت "باین" را شکست داد و مجدد در رده اول لیست برترین شرکت های مشاوره مدیریت آمریکا شمالی، به انتخاب وب سایت"والت" که هرساله لیست برترین شرکت های مشاوره مدیریت را ارائه می کند، قرار گرفت. شرکت مکنزی برای چهاردهمین سال متوالی به عنوان معتبرترین شرکت مشاوره مدیریت برگزیده شد.

چرا اعتبار برای شرکت های مشاوره مدیریت مهم است؟ قطعأ، افراد و شرکت ها برای حل و فصل نیازها و خواسته های مدیریتی و سازمانی خود سعی می کنند به معتبرترین شرکت ها رجوع کنند. از سویی دیگر، جویندگان کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی تلاش دارند تا به بهترین و معتبرترین شرکت های مشاوره مدیریت وارد شوند چرا که وجود نام هایی همچون "مک کنزی" یا "گروه مشاورین بوستون" در رزومه کاری افراد می تواند آینده شغلی و کاری آنها را دگرگون کند.

وب سایت "والت"از طریق نظر سنجی از بین 9000 مدیر و مشاور، از بین 100 شرکت معرفی شده، 10 شرکت برتر را انتخاب کرده است. مشاوران، به شرکت ها  در مقیاسی بین 1 تا 10 برمبنای شاخص هایی چون اعتبار، فرهنگ شرکت، جبران خسارت، تعادل کار و زندگی و عوامل دیگر امتیاز دادند.

در رده بندی امسال، شرکت هایی نظیر "دلویت"، پرایس واترهاوس" و "اولیور وایمن" در این لیست بالا آمدند، درحالیکه "شرکت متخصصین اکسنچر" سقوط قابل توجهی از 10 شرکت اول به رده بیستم این رده بندی داشت. شرکت "برایداسپن" در اولین سال شروع به کار خود، جای شرکت اکسنچر را در بین ده شرکت برتر مشاوره مدیریت گرفت. تعهد این شرکت به اثرات اجتماعی اقدامات خود، باعث بالارفتن امتیاز آن در این رده بندی شده است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">